KIMIA ACADEMY OF PERSIAN LANGUAGE AND LITERATURE

Kankaash

Monthly Private Screening of Iranian Movies and Film Review


Kankaash is a monthly private screening of Iranian movies. The purpose of reviewing original and well-made Iranian movies is to get a glimpse of the social and cultural issues and dilemmas of daily living that average Iranian confronts in our social life and society.
As a way of getting a better understanding of movie in review, we usually have a cast member of the film present for questioning or help in elucidating a plot or a character.
Evaluating and analyzing a method or some aspect of our social life in an objective, fair and non-judgmental way will provide each of us, of differing opinions and perspectives an opportunity in creating a civil society where the right of each individual is respected and codified.

کنکاش؛ باد ما را خواهد برد

کنکاش؛ باد ما را خواهد برد

 

پس از نمایش فیلمِ ۱۱۸ دقیقه‌ای "باد ما را خواهد برد"، ابتدا سمیه شاطری منتقد سینما، به تحلیل فرم، نمادها، سبک‌های هنری و ژانرهای سینمای کیارستمی پرداخت.

به نظر سمیه شاطری، نماهای دور(long shot)  ابتدایی فیلم، جزء شاهکارهای فیلم است که می‌تواند همراهی بیننده را به مدت هفت تا هشت دقیقه با خود داشته باشد و این در عالم سینما، امری بسیار حائز اهمیت است.

ساز وکارها، سرعت زندگی شهری در قیاس با زندگی روستایی، ملموس بودن و عینیت بخشیدن جنس زندگی و انتقال آن به مخاطب، زندگی زنان و مشکلات آنان در مناطق محروم، تولد، زایش و مرگ از مفاهیمی بود که شاطری به آنها اشاره کرد.

یکی دیگر از حاضران در این نشست با یاری گرفتن از نماهایی از فیلم، عباس کیارستمی را به مثابۀ یک انسان.

 مرگ‌آگاه با درون‌مایه‌های عمیق فرهنگی و از کارگردانان فهیم سینمای ایران معرفی کرد.

او این فیلم را ادامۀ "طعم گیلاس"، فیلم دیگری از این کارگردان می‌داند و معتقد است که کیارستمی انسانی است که به زندگی "آری" می‌گوید.

نتایج نشست کنکاش از نقد فیلم "باد ما را خواهد برد" به قرار زیر است.

کلوزآپ ریش تراشیدن (اصلاح صورت) بهزاد، از سویی نمایان‌گر خودبینی، خودمحوری او و از سوی دیگر می‌تواند پیام‌آور مفهوم اصلاح و تغییر در جامعه‌ای باشد که قصد دارد باورهای کهنه و زائد خود را دور بریزد و چهرۀ جدیدی از خود ارائه کند.

کیارستمی، به فکر طرحی نو و تغییراتی بنیادین برای جامعه خود است.

 مواجهۀ بهزاد با دختر روستایی که برای او شیر می‌دوشد، نمایان‌گر مفهوم عشق است که مفهوم زیبا و والای آن نزد شهری و روستایی، مرد و زن، هنرمند و غیرهنرمند یکسان است.

 نقش و جایگاه زن در این فیلم به خوبی پرداخت شده است. با اشاره به دیالوگ مرد و زن قهوه‌چی، می‌بینیم که زنانی که در دورترین و محروم‌ترین نقاط سرزمینمان زندگی می‌کنند نیز به برابری زن و مرد آگاه هستند.

پرتاب استخوان در آب، نشان‌دهندۀ جامعه‌ای است که می‌خواهد میراث مرگ و پوسیدگی را به دوردست‌ها بیاندازد.

 نمای حرکت جمعی زنان در پایان فیلم در حالی که از مرگ هم‌ولایتی خود ناراحت هستند ولی برخلاف انتظار شهرنشینانِ غافل، صورت و سینه را به ناخن نمی‌خراشند، از دیگر ملاحظات کیارستمی در خصوص حرکت زنان به سوی تعالی است.

Event Properties

Event Date 06-23-2018
Event End Date 06-23-2018
Capacity Unlimited
Registered 0
Individual Price Free
Location Hollywood Inn Express

Venue Information - Hollywood Inn Express

Address: 3400 Parkwood Blvd, Frisco, TX 75034

Hollywood Inn express

We are no longer accepting registration for this event

Location Map